7 Mají se štěňata venku pouštět na volno?
Ale samozřejmě? Měli bychom využít každé příležitosti, aby se štěně mohlo proběhnout a vyřádit. Jen tak má možnost učit se samostatně poznávat nové prostředí.
8 K čemu je dobrá „školka pro štěňata?“
Od okamžiku, kdy se štěně dostane k novému chovateli a je odděleno od svých sourozenců z vrhu, hrozí nebezpečí, že se ztratí důležité životní zkušenosti z vnitrodruhového chování. Při pravidelném setkávání stejně starých příslušníků svého druhu bude učiněno zadost přirozené potřebě společné hry a zážitků. Takové hodiny her mohou přispět k tomu, že se štěně vyvine v sociálně vyváženého psa, kterého hned tak něco nevyvede z míry.
9 Jak vypadá ideální rozvrh hodin?
Ideální rozvrh hodin neexistuje. Již štěně je schopno se velmi rychle přizpůsobit rytmu svého nového prostředí. V průběhu přivykání novému prostředí je již zpočátku důležitá doba krmení a dostatek času ke spaní.
10 Čeho je třeba se vyvarovat?
Přetěžování štěněte – ať už fyzického či psychického.
11 Kdy začíná skutečná výchova?
V zásadě začíná už od prvního dne (viz otázky 1, 2, 3, 4, 5). S výcvikem poslušnosti i ve chvílích, kdy je pes rozptýlen (např. raději by si hrál, je pohromadě více psů, je v novém prostředí), začínáme až od šesti měsíců. U štěňat je schopnost soustředit se ještě velmi malá, a proto by měla být cílená cvičení v poslušnosti prováděna až s mladým psem.
12 Jak trestat štěně?
Slovo trestat by vůbec nemělo být. Říkejme tomu raději korekce. Chceme zabránit nežádoucímu chování štěněte. Korekce, neboli oprava, by se měla odehrát ještě v průběhu nežádoucí činnosti, kdy štěněti krátce zatřepeme kůží na šíji, nebo ho silně odstrčíme ke straně. Důležité je, aby z naší strany nenásledoval žádný komentář. Tak si štěně vztáhne toto působení ke svému chování, a nikoliv k osobě, která byla toho původcem.